Stránka 1 z 1

Fiat Bravo II 1.9 JTD 88kW - Převodovka divný zvuk

Napsal: 14 zář 2025, 16:39
od ptvrka
Zdravím,

před pár měsíci jsem koupil ojetý Fiat Bravo II 1.9 JTD 88KW, kód motoru 192A8000 (235.000 najeto)

Před týdnem auto napsalo něco s olejem, auto zdechlo a spojkový pedál zůstal na zemi..

Auto jsem nechal odtáhnout do servisu a proběhla výměna komplet spojky, dvouhmoty a náplní.. K tomu ještě termostat..

S autem jsem odjel a první jízdu byl cítit dost smrad, takový nasládlozvláštní.. Tak jsem asi dal trochu zabrat spojce, i když jsem se snažil být citlivý.. Potom už nic nesmrdělo a autem jsem jezdil dva dny..

Třetí den jsem jezdil asi dvě hodiny.. a trojka začala vydávat takový zvláštní hvízdavohučící zvuk.. Těžké ho popsat slovy, ale asi bych to popsal písmeny "Vžžžžžžžžžžžžžžžžžžžžž" nebo "Huuuuuuuuuuuu" :DDDD

Jel jsem zase za mechanikem, nabral ho a nechal ho poslechnout.. Nevěděl co přesně to může být a přišlo mu divné, že to dělá jen trojka..

Řekl, že mám zatím jezdit a po víkendu mám přijet a že se na to podívá..

Jezdil jsem asi hodinu a půl a najednou to přestalo.. Auto znělo zase normálně.. Tak jsem mu napsal, že to zmizelo a jemu to přišlo ještě divnější..

Jenže za asi deset minut to začala dělat dvojka.. Pak to začala dělat dvojka i trojka.. Jel jsem domů.. Zkusil čtyřku, ta to nedělala, ale pochvilce sama vycvakla do neutrálu.. Myslel jsem, že jsem jí jen špatně dořadil, tak jsem to zkusil znovu.. Dvojka, hučela, trojka hučela, čtyřka (i když v nízkých otáčkách), tak zase vypadla do neutrálu..

Takže jsem zaparkoval u domu a už s autem nejezdil..

Dneska mám v plánu jet asi 5km k němu do servisu a hned jak dodělá auto na zvedáku, tak se na to podívá..

Chtěl bych se zeptat, jestli někdo nemáte tuhle zkušenost.. a nemohli byste mi říct, kde se stal problém.. Přijde mi zvláštní, že se to stalo po výměně spojky a dvouhmoty, ale tohle spíš vypadá na problém v převodovce? Pokud ano, kolik stojí oprava? Jaké mám možnosti?

Děkuji za případné informace a rady..

Re: Fiat Bravo II 1.9 JTD 88kW - Převodovka divný zvuk

Napsal: 14 zář 2025, 17:19
od tatko Tom
Ak menili olej v prevodovke - dali PREDPÍSANÝ?
Bez kontroly vnútorného stavu ťažká rada.

Re: Fiat Bravo II 1.9 JTD 88kW - Převodovka divný zvuk

Napsal: 14 zář 2025, 17:36
od ptvrka
Četl jsem, že tam má byt GL-4, GL-4+..
GL-5 prý nekamarádí se synchrony..

To jsem psal i mechanikovi a ptal se ho, co tam dal.. Napsal mi, že tam dal olej předepsaný výrobcem.. Nic víc neřekl..

Auto tam večer vezu a zítra nebo v úterý se na to podívá.. Dám kdyžtak vědět, až budu mít víc info..

Re: Fiat Bravo II 1.9 JTD 88kW - Převodovka divný zvuk

Napsal: 14 zář 2025, 18:29
od tatko Tom
Do prevodovky mojej Alfy šiel TRAXIUM GEAR 9 FE 75W80 (doň Metabond GT).
Multiple nemám poznačený prevodový no zrejme zhodný.

Re: Fiat Bravo II 1.9 JTD 88kW - Převodovka divný zvuk

Napsal: 15 zář 2025, 12:20
od Vladka1
Pokud tam je správný olej i množství, tak tipuju kladivo a "jemnou" práci při nasazování převodovky/ poloosy a dojebaný ložisko v převodovce. Servis se nejspíš bude cukat, reklamaci zamítne s tim že "to samo, běžné opotřebení" a vyúčtuje ti opravu nebo bazarovou převodovku...
(mazací plány celkem mlčí, vyhledávač od Petronas/ Selenia vyhodil GL4+, 75W85, množství v převodovce 1,75 litru - ověř si to v manuálu k autu..

"Vyhodilo něco s olejem a pedál zůstal dole - co si pod tim mám představit, umřel spojkový válec a vytekla brzdovka?" Jinak mě nenapadá proč hláška o oleji...

Re: Fiat Bravo II 1.9 JTD 88kW - Převodovka divný zvuk

Napsal: 15 zář 2025, 15:34
od tatko Tom
"jemnou" práci při nasazování převodovky - napadlo ma tiež no nechel som to napísať prvý.

Re: Fiat Bravo II 1.9 JTD 88kW - Převodovka divný zvuk

Napsal: 16 zář 2025, 07:36
od rogi
Že by umrelo ložisko na hlavnej hriadeli prvé od spojky? To je častá závada ale u benzínových prevodoviek kde bolo použité guličkové ložisko. Keď sa rozsype nejdú dobré radit rychlosti.
Do EPER zadať vinko otvoriť prevodovku a tam vypíše aký typ je namontovaný. V mojej plechovici som zistil je C 513 6. Len kvôli tomu som zisťoval aby som pozrel ložiská.

Re: Fiat Bravo II 1.9 JTD 88kW - Převodovka divný zvuk

Napsal: 17 zář 2025, 16:44
od ptvrka
Odpovím tak nějak postupně.. Ale prvně dodám, že nakonec byl problém asi vyřešen..

Co se olejů týče, našel jsem tuto stránku, kde jsou různé motory.. a oleje do nich.. Jestli to je origo doporučení nevím jistě, ale připadalo mi tak.. (Třeba se to někomu bude hodit)..
https://aftersales.fiat.com/elearnsecti ... .6+JTD+16v

Pod pojmem "něco s olejem a pedál zůstal dole".. Napsal jsem to trochu nic neříkajíc, ale ano.. Auto píplo a palubní počítač ohlásil olej, tuším že v převodovce.. Bylo to hrozně rychlé, auto zdechlo a zmizelo to.. Pedál zůstal na zemi a vytekla brzdovka..

A abych se vrátil k tématu.. Mechanik auto zvedl a sundal zase převodovku..
Problém byl v rozpadlém simeringu převodovky + kvůli tomu klesl i olej..
Druhý den jsem přišel, zaplatil 1.060,- a odjel.. Auto jezdí, řadí a zní normálně..

Re: Fiat Bravo II 1.9 JTD 88kW - Převodovka divný zvuk

Napsal: 17 zář 2025, 18:13
od Vladka1
Tak to tě dobře natáhl... Mechanik je debil, 1. to gufero poškodil při demontáži/ montáži poloosy, 2. muselo to téct hned - nezkontroloval jestli je montáž OK.. 3. ty přijedeš že píská převodovka, on nezkontroluje olej a nechá tě jezdit...
To gufero stojí do stovky, olej vytekl jeho vinou = reklamace, olej i práci měl zaplatit on..
A modli se aby ložisko v převodovce jízdou bez oleje už nebylo načatý a brzy nechcíplo, dá se to čekat...
A ty máš taky máslo na hlavě to "něco smrdí" byl převodovej olej kterej tekl po autě nejspíš i na vejfuk.. Stačilo ohnout se pod auto a viděl bys to. Taky louže pod autem sis mohl všimnout..
Ověř si jestli tam dal správný olej, patří tam co jsem psal 75W85 GL4+ (máš to i v tý tvojí tabulce) chtěj po něm jaký přesně olej tam nalil, kecama "dal jsem tam předepsaný" se nenech odbýt. Kdoví co tam nalil, já osobně bych po takovým debilovi chtěl ať ukáže obal. Při nejistotě bych olej vyměnil, litr tý Tutely stojí tři stovky.. https://oleje-pema.cz/zbozi/prevodovy-o ... -1l_163465
A předpokládám že gufero vyměnil jen to jedno co teklo, takže druhý může téct za chvíli taky :mrgreen:
Normální je gufera dát automaticky nový a ne tam nechat starý ztvrdlý který se při vytahování/ nasazování poloosy s velkou pravděpodobností poškodí.
https://www.motora.cz/search.asp?searchtext=55196125
(materiál lepší je FPM = Elring nebo Corteco..., ca 70 za kus...) Ti tam mohl dát to nejlevnější za 30 Káčé :mrgreen:
Tohle jsou důvody proč se v autě nakonec hrabu sám, už mě ojeb v servisech přestal bavit...